هر انسانی برای زندگی باید یک یا چند هدف والا داشته باشد. هدف هر انسانی بسته به شرایط زندگی و نیازهای متفاوتی که دارد متفاوت بوده و همچنین برای رسیدن به این اهداف نیاز است تا راه‌های متفاوتی نیز طی شود.

در مقاله‌ای با عنوان: نقش هدف در زندگی دانش‌آموزان، مفصل در مورد این اصل مهم صحبت شد. در این مقاله از مجموعه مقالات مدرسه‌ی گلهای فاطمیه قصد داریم دررابطه‌با تعهد، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در تحقق اهداف صحبت کنیم. از اینکه تا پایان مطلب همراه ما هستید از شما عزیزان سپاسگزاریم.

تعهد چیست؟

برای شروع بحث ابتدا لازم است تا یک تعریف کامل از تعهد ارائه دهیم. توجه داشته باشید که تعهد یک امر درونی (ذهنی) بوده و عبارت است از: احساس خوبی که ما را ملزم به انجام اعمالی خاص می‌کند تا به هدفی که داریم برسیم.

چرا احساس خوب؟

اهداف ما دورنمایی از آینده‌‌ی خوشایند ما هستند. قصد دارید آخر ترم نمره‌ی خوب بگیرید؟ نمره‌ی خوب در شما حس خوب ایجاد می‌کند؟ پس این یک هدف خوشایند است.

می‌خواهید در آینده به دانشگاه بروید؟ دانشجو شدن به شما احساس خوبی می‌دهد؟ پس یک هدف عالی دارید.

حال برای رسیدن به هدف باید کارهایی را انجام دهید. نسبت به اعمالی که انجام می‌دهید تعهد دارید، زیرا در نهایت شما را به هدفی خوشایند می‌رسانند. به همین سادگی.

یک مثال دیگر: نمازخواندن یک تعهد بین انسان و خداوند است برای رسیدن به اهداف والا.

هدف از نمازخواندن چیست؟

تشکر از خداوند بخشنده و مهربان به‌خاطر نعمت‌های بی‌شماری که به ما اعطا کرده است، آرامش ذهنی و قلبی و یادآوری مسائل مهمی از جمله معاد و نیکوکاری اهدافی هستند که با خواندن 17 رکعت نماز در روز به آنها می‌رسیم.

تعهد و ارتباط آن با مسئولیت‌پذیری

یکی از موارد بسیار مهمی که لازمه‌ی موفقیت است همین داشتن تعهد هست که باعث ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در افراد می‌شود. وقتی در مسیر زندگی با مسئله و چالش مواجه می‌شویم، از رسیدن به اهدافی که داریم دست نمی‌کشیم. تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا مسائل و چالش‌های در مسیر را به بهترین شکل ممکن حل کنیم. هرگز از تلاش دست نمی‌کشیم، خسته و ناامید نمی‌شویم و در مسیر رسیدن به هدفی که داریم می‌مانیم.

فرض کنید به یک مسئله ریاضی برخورد کرده‌اید. این مسئله به‌عنوان یک چالش در مسیر موفقیت است. شما باید برای حل آن مسئله تلاش کنید و هرگز از تلاش دست نکشید. جزوات خود را مرور کنید، مسائل مشابه را حل کنید و اگر موفق نشدید، از معلم ریاضی خود کمک بگیرید و با کمک او این چالش را حل کنید. افرادی که در مواجهه با مسئله‌ی ریاضی با چند تلاش خسته می‌شوند و از حل تمرین دست می‌کشند افراد مسئولیت‌پذیری نیستند و در آینده در مقابل چالش‌های بزرگ زندگی خیلی زود خسته و ناامید می‌شوند و دست از تلاش می‌کشند.

حال که ارتباط تعهد و مسئولیت‌پذیری را نیز درک کردیم بهتر است به سراغ کتاب آسمانی برویم و ببینیم در قرآن درباره‌ی تعهد چه آیاتی وجود دارد.

تعهد در قرآن

قرآن به‌عنوان کتاب آسمانی ما مسلمانان، منبع بسیار مهمی است تا با بهره‌گیری از مطالب و آیات آن بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم. در ادامه با مدرسه گلهای فاطمیه همراه باشید. به سراغ کتاب قرآن می‌رویم و درباره‌ی تعهد می‌خوانیم:

«و اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا» (اسراء / 34)

و به عهد خود وفا کند زیرا عهد مورد مسئولیت است

این آیه، یکی از آیاتی است که به ارتباط بین تعهد و مسئولین اشاره کرده است.

«و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا» (بقره / 177)

و آن نیکوکاران کسانی هستند که وقتی که عهدی بستند به عهد خود وفا می‌کنند.

فرقی ندارد تعهد به خودمان باشد یا دیگران. هرگز فکر نکنید وقتی عهدی را با خود می‌بندید که منطقی و عقلانی و صحیح است اجازه دارید خیلی راحت آن را زیر پا بگذارید. به‌عنوان‌مثال عهد می‌بندید که در سال تحصیلی جدید بهترین نمرات را کسب کنید. اما برای رسیدن به این هدف تلاش نمی‌کنید. این به معنی شکستن عهد و پیمانی است که با خودتان بسته‌اید. پس لطفاً تحت هر شرایطی متعهد بمانید و مسئولیت آنچه پیش می‌آید را بپذیرید.

«یاایها الذین امنوا ووفوا بالعقود» (مائده / 1)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به عهدهای خود وفا کنید.

***

«و من أَوفی بعهده من اللَّه» (توبه آیه ۱۱۱)

و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است؟

***

اگر خسته شدیم چه کنیم؟

برای رسیدن به هدف‌هایی که در سر داریم باید مسیر طولانی و پر پیچ‌وخمی را طی کنیم. در این راه ممکن است خسته شویم. هیچ عیبی ندارد. دختران گل گلهای فاطمیه، این موضوع را بدانید که خستگی نیز جزئی از مسیر است. کمی استراحت کنید، به تفریح بپردازید و یا از افرادی مانند پد، مادر، اعضای خانواده و مشاورین مدرسه کمک بگیرید. نکته‌ای که هنگام خستگی از اهمیت بالایی برخوردار است، شروع دوباره است. پس از استراحتی کوتاه بلند شوید و در مسیر رسیدن به اهدافی که دارید محکم گام بردارید.

چرا برخی افراد از تعهد فرار می‌کنند؟

عوامل متعددی موجب بی‌علاقگی افراد نسبت به ماندن بر سر تعهدات می‌شود. در این بخش قصد داریم به این مسائل بپردازیم.

انتخاب نادرست اهداف

اگر به موضوعی علاقه ندارید، لطفاً آن را به‌عنوان هدف خود انتخاب نکنید. برای انتخاب اهداف زندگی‌تان دلایل قانع‌کننده داشته باشید و فراموش نکنید: هدف مطلوب، آن چیزی است که شما را خوشحال کند.

قدم‌های بزرگ

از تعهدهای بزرگ شروع نکنید. در ابتدای راه، از اهداف کوچک آغاز کنید و سپس برای رسیدن به آنها متعهد شوید. اگر تا دیروز روزانه یک ساعت درس می‌خواندید، این یک ساعت را تبدیل به 2 ساعت کنید و نسبت به آن متعهد بمانید. اگر یک ساعت تبدیل به 7 ساعت شود، شما نمی‌توانید آن‌طور که باید سر هدف خود بمانید.

پس از عادت‌سازی برای متعهد شدن به اهداف کوچک نوبت به اهداف بزرگ‌تر می‌رسد. با خیال راحت به سراغ تعهدهای بزرگ بروید و یادتان باشد که اگر می‌خواهید در مسیر زندگی، کار، ارتباطات اجتماعی، تحصیل و غیره به نتایج مطلوب برسید، لذت ببرید و پیشرفت کنید باید تعهد داشته باشید.

مشورت با افراد ناآگاه

مشورت یک امر بسیار خوب و مفید است به شرطی که با افراد کاردان، دلسوز و آگاه باشد. لطفاً مراقب باشید با چه کسانی مشورت می‌کنید. پدر، مادر، اعضای خانواده و مشاورین مدرسه گلهای فاطمیه، بهترین افراد برای مشورت کردن هستند.

عدم آموزش

تعهد یک مهارت منحصربه‌فرد است. مهارت‌ها همگی قابل یادگیری هستند و با تمرین و تکرار در وجود افراد تبدیل به عادت می‌شوند. اگر فردی بنا به دلایلی نتواند تعهد را در بستری مناسب مانند خانواده و مدرسه یاد بگیرد مسلماً دید اشتباهی از آن پیدا کرده و نسبت به آن گریزان خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مطلب شما عزیزان را با تعهد آشنا کردیم تا به یاری خداوند متعال بتوانید سال جدید تحصیلی را باقدرت و متعهدتر آغاز کنید. شما لایق بهترین‌ها هستید. مدرسه‌ی گلهای فاطمیه در تلاش است با ارائه خدمات آموزشی باکیفیت، شما عزیزان را در مسیر رسید به اهداف و تعهداتتان یاری رساند.