با آغاز سال تحصیلی جدید فرصتی تازه در اختیار ما دانش‌آموزان قرار گرفته است تا شروعی دوباره داشته باشیم. وقتی از شروع دوباره صحبت می‌کنیم منظور آن نیست که بیشتر درس بخوانیم تا نمرات بهتری نسبت به سال گذشته دریافت کنیم. نمره یک بخش از ماجرا است و بخش مهم‌تر حفظ شادابی و روحیه‌ی تلاش و پشتکار برای علم‌آموزی در طول سال تحصیلی تا پایان آن است.

در این مطلب از مجموعه مطالب آموزشی مدرسه دخترانه‌ی گلهای فاطمیه قصد داریم در مورد نکات مهم برای شروع سال تحصیلی جدید صحبت کنیم. می‌خواهیم شروعی قدرتمندانه داشته باشیم تا بتوانیم در طول سال تحصیلی بهترین عملکرد را ارائه دهیم. علم آموزش فرایند مداومی است که نیاز به استمرار دارد. از اینکه با ما همراه هستید از شما سپاسگزاریم.

از ابتدا شروع کنیم

در بیشتر مواقع، وقتی قصد داریم کاری را از نو شروع کنیم، به‌عنوان‌مثال برنامه‌ریزی جدید داشته باشیم یا ورزش کنیم و غیره، می‌گوییم: از شنبه شروع می‌کنیم. پس از مدتی این شنبه‌ها روی‌هم جمع شده و شاهد هیچ فعالیتی از سوی خودمان نبوده‌ایم. دلیل و توجیه نیز دراین‌رابطه فراوان است که زمان کم آوردم، نشد، مهمان آمد، مدرسه تکلیف زیاد داده بود و الی ماشاءالله که مه خورشید و فلک اجازه ندادند برنامه از شنبه اجرا شود.

اما وقتی ابتدای سال تحصیلی فرامی‌رسد، داستان متفاوت می‌شود. ابتدای سال تحصیلی در بیشتر دانش‌آموزان انگیزه‌ی فراوانی برای درس‌خواندن وجود دارد. اما مسئله‌ی اصلی آن است که چگونه این انگیزه را در خود نگهداری کنیم. معمولاً پس از گذشت سه الی 4 هفته از شروع مدرسه آرام‌آرام بی‌انگیزه می‌شویم و دیگر از شور و اشتیاق اول سال تحصیلی خبری نیست. البته باید بگوییم این مورد برای همه‌ی دانش‌آموزان عزیز صدق نمی‌کند. همیشه افرادی هستند که تا آخر سال تحصیلی باقدرت ادامه می‌دهند.

در ادامه توصیه‌هایی آمده است که بررسی و انجام آنها به شما کمک می‌کند روحیه و انگیزه‌ی تلاش و پشتکار را در خود زنده نگاه‌داشته و هر روز برای موفقیت تلاش کنید.

ایمان و توکل

اولین و مهم‌ترین قدم ایمان و توکل است. ایمان قلبی به موفقیت در کنار توکل به خداوند، معجزه می‌کند. ایمان و توکل باعث ایجاد عزت‌نفس شده و کسی که خودش را دوست داشته باشد، برای موفقیت تلاش بیشتری می‌کند. موفقیت حق شما است و باید آن را دریافت کنید. اگر شما موفق نشوید؟ چه کسی باید موفق شود؟ وقتی ایمان و توکل در ذهن شما شکل بگیرد دیگر به موانع موجود در مسیر، کمبود زمان و سایر بهانه‌هایی که تا دیروز دست‌وپای شما را بسته بودند توجه نخواهید کرد. روی هدف خود تمرکز کرده و باقدرت جلو می‌روید.

استراتژی داشته باشید

هدف یعنی مقصد. برای رسیدن به مقصد باید از مبدأ در مسیری مشخص شروع به حرکت کنیم. فرض کنید قصد داریم از مدرسه‌ی گلهای فاطمیه به سمت پارک شهید چمران حرکت کنیم. اگر نقشه داشته باشیم، می‌توانیم مسیر را از روی نقشه دنبال کنیم. نقشه به ما دید شفاف‌تری از مسیر می‌دهد. استراتژی دقیقاً همان نقشه‌ی راه است. بهتر است از همین ابتدای شروع سال تحصیلی برای خودتان نقشه‌ی راه ترسیم کنید. من می‌خواهم به فلان هدف دست پیدا کنم. تفاوتی ندارد، این هدف می‌تواند نمره‌ باشد، یادگیری باشد یا شرکت و قبولی در آزمون خاص، سپس مبدأ و مقصد خود را مشخص و مسیر را تعیین نمایید. با یک مثال این مبحث را شفاف می‌کنیم:

من می‌خواهم دو نمره به معدل سال قبل خود اضافه کنم. این یک هدف است. در این مثال مبدأ معدل سال قبل شما است. مقصد نیز معدل سال قبلی شما + 2 است. حال شما مبدأ و مقصدی مشخص دارید و بهتر است به نقشه نگاه بیندازید. برای کسب معدل با 2 نمره‌ی بیشتر باید چه‌کار کنید؟ پارسال روزی 3 ساعت درس می‌خواندید، امسال باید ساعت درس‌خواندن خود را افزایش دهید، روی تمرکز سر کلاس درس بیشتر کار کنید، ضعف در درس ریاضی را جبران کنید و غیره. حال شما نقشه نیز در اختیار دارید. حال نوبت به تعیین استراتژی است. برای افزایش ساعت مطالعه باید دقیقاً چه‌کار کنید؟ از زمان استراحت کم کنید، کمتر بخوابید یا اینکه نیاز دارید محیط اتاقتان را تغییر دهید؟ و غیره. شما عزیزان می‌توانید از مشاور متخصص مدرسه دراین‌رابطه بیشتر کمک بگیرید.

استراحت کنید

پس از شروع سال تحصیلی و گذشت مدت زمانی از آن ممکن است خستگی و بی‌حوصلگی به سراغ شما بیاید. برای جلوگیری از ایجاد چنین احساساتی بهتر است برای استراحت خود نیز برنامه داشته باشید. اگر استراحت نکنید و به‌صورت مداوم تلاش کنید که به هدف برسید، احتمال بروز خستگی و سستی نیز به‌مراتب افزایش خواهد یافت. می‌توانید از زمان استراحت و تفریح به‌عنوان تشویق نیز استفاده کنید. اگر تکالیفم را انجام دادم، بازی می‌کنم و غیره.

منعطف باشید و هر روز هدف خرد داشته باشید

اهداف روزانه‌ی خود را به چندین هدف خرد تقسیم کنید. اگر قرار هست روزانه 6 ساعت درس بخوانید آن را به سه تا 2 ساعت تقسیم کنید. همیشه مقداری فضا برای خود در نظر بگیرید و منعطف باشید. به این شکل که حتماً 2 ساعت درس نخوانید گاهی ممکن است 1 ساعت و 50 دقیقه درس بخوانید یا 2 ساعت و 15 دقیقه درس‌خواندن شما به طول انجامد. سخت‌گیری و اجرای خشک و بدون انعطاف برنامه‌ریزی منجر به دل‌زدگی و رها شدن برنامه می‌شود.

تمرکز سر کلاس درس

بیشترین بخش فرایند یادگیری سر کلاس درس، زمانی که معلم در حال تدریس است تکمیل می‌شود. اگر سر کلاس درس تمرکز کافی نداشته باشید بخش اعظمی از مطالب درسی را یاد نخواهید گرفت و هنگام درس‌خواندن در خانه دچار مشکل می‌شوید. حال باید چندین باربر زمان و انرژی صرف کنید تا مطلب را یاد بگیرید. تمرکز یک رمز برای رسیدن به موفقیت است.

درس همان روز را همان روز بخوانید

این توصیه، یکی از قدیمی‌ترین و پرتکرارترین توصیه‌هایی است که از قدیم‌الایام تاکنون اولیاومربیان به دانش‌آموزان می‌کنند. اما آیا شما به آن عمل می‌کنید؟

اگر درس همان روز را دقیقاً همان روز بخوانید، مطالب در ذهن قدرتمند شما تثبیت شده، احتمال فراموشی آنها به‌شدت کاهش می‌یابد. البته نیازی نیست برای عمل به این توصیه زمان زیادی صرف کنید. منظور ما از این که درس همان روز را همان روز بخوانید، مطالعه‌ی عمیق و دقیق نیست؛ بلکه مروری بر آن چیزی است که سر کلاس تدریس شده.

این روش همچنین از جمع‌شدن دروس و به‌اصطلاح تلنبار شدن آنها جلوگیری کرده و شب امتحان موجب کاهش استرس و فشار بر دانش‌آموزان خواهد شد.

مشورت کنید

اولین و بهترین مشاور هر دانش‌آموزی والدین او هستند. اما اگر نیاز به مشاوره‌ی تخصصی در این زمینه دارید، می‌توانید از مشاور حاضر در مدرسه گلهای فاطمیه کمک بگیرید. مشورت به شما کمک می‌کند تا زاویه‌ی دید خود را تغییر دهید و نوع دیگری به روند موفقیت خود بنگرید. گاهی نیاز است تا مشاور هدف، نقشه و استراتژی شما را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد.

سخن آخر

از همین ابتدای کار قدم‌های محکم بردارید. صائب تبریزی می‌گوید:

 خشت اول چون نهد معمار کج - تا ثریا می‌رود دیوار کج!

زمان را از دست ندهید و برای شروع قدرتمندانه تلاش کنید.