سیستم بدن انسان برای ادامه‌ی حیات به تغذیه نیاز دارد. اهمیت تغذیه در برخی موارد خاص، بیشتر نیز می‌شود؛ مانند تغذیه شب امتحان برای دانش‌ آموزانی که می‌خواهند نتیجه‌ی مطلوب‌ کسب نمایند. اما نکته‌ی اصلی اینجا است که چه نوع تغذیه‌ای مناسب‌تر است؟ یک رژیم غذایی خوب، شامل مواد غذایی است که تمام پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و دیگر مواد ضروری بدن انسان را تامین نماید.

تغذیه شب امتحان یکی از مباحث مهم و علمی ا‌ست که اهمیت آن بر کسی پوشده نیست. زیرا یکی از مهمترین عواملی است که روی تمام جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد. علاوه بر آن، از اهمیت خواب برای شب امتحان نیز نباید غافل شد. چراکه یک رژیم غذایی سالم همراه با خواب باکیفیت می‌تواند دانش آموزی قوی و کارآمد برای موفقیت در یادگیری و سپس امتحان دادن در خردادماه بسازد.

چرا تغذیه‌ شب امتحان برای دانش آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

دانش آموزان در ایام امتحانات نیاز به مواد غذایی دارند که سبب بهبود عملکرد آن‌ها شود. به همین سبب باید تغذیه شب امتحان دانش آموزان توسط والدین جدی گرفته شود و نسبت به آن حساسیت داشته باشند. در این میان، مواد غذایی‌ای مانند انواع گوشت‌ها، میوه‌ها و سبزیجات، مغزهای آجیل، و عسل می‌توانند تغذیه‌ی مناسبی برای دانش آموزان باشند و مواد مورد نیاز بدن آن‌ها را به خوبی تأمین کنند.

تأثیرات مهم استفاده از گوشت قرمز بر بدن دانش‌ آموزان

گوشت از نظر خواص مصرفی به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

  1. قرمز؛ مانند گوشت گاو، گوسفند، گوساله، بز، شتر، و شترمرغ و غیره
  2. سفید؛ مانند گوشت پرندگان (مرغ، بوقلمون، مرغابی، غاز و...) و گوشت آبزیان (انواع ماهی و میگو و غیره)

میزان پروتئین گوشت نسبت به سبزیجات بیشتر است. گوشت دارای مقدار زیادی اسید آمینه‌ی ضروری مورد نیاز بدن می‌باشد و به همین دلیل مدت زمان بیشتری می‌تواند دانش آموزان را سیر نگه دارد. چربی موجود در گوشت (به خصوص گوشت‌هایی که طبع گرم دارند؛ مانند گوشت گوسفند) منبع مهم انرژی برای بدن به شمار می‌رود. ویتامین‌ها و مواد معدنی گوشت یکی از مهمترین دلایل ضرورت استفاده از آن برای دانش آموزان می‌باشد.

یکی از عوامل مؤثر در اهمیت گوشت برای تغذیه شب امتحان، داشتن موادی مانند «آهن» است. کمبود آهن سبب کم خونی و در نتیجه بی‌حالی و کسلی می‌شود. زمانیکه میزان آهن بدن دانش آموزان در سطح مناسبی باشد، آن‌ها با نشاط‌تر و سرحال‌تر بر سر جلسه امتحان حاضر می‌شوند.

اثرات باورنکردنی میوه‌ها و سبزیجات برای استفاده در تغذیه شب امتحان

میوه‌ها و سبزیجات برای کودکان و نوجوانانی که مدام درگیر مسائل جسمی و ذهنی هستند و بدن آن‌ها در حال رشد، تغییر و یادگیری است، اهمیت خاصی دارد و به تعادل هورمونی دوره‌ی بلوغ کمک فراوانی می‌کند. افراد متخصص در علم تغذیه،‌ روزانه مصرف ۳ تا ۵ وعده میوه و سبزی را برای تغذیه شب امتحان دانش آموزان توصیه می‌کنند. میوهها و سبزیجات، حاوی کالری پایین و فیبر بالایی هستند. به همین دلیل سیرکننده‌های بسیار خوبی به شمار می‌روند.

استفاده از مقدار مشخصی میوه و سبزی در طول روز سبب تناسب اندام و سلامتی می‌شود و برای دانش‌آموزان (به دلیل در سن رشد بودن) بسیار حائز اهمیت است. همچنین وجود میوه و سبزی در تغذیه شب امتحان به افزایش تمرکز و توجه دانش‌آموزان کمک ویژه‌ای می‌کند و باعث بالا رفتن روحیه و کسب نمرات بهتر آن‌ها خواهد شد. دانش‌آموزانی که مقدار کافی میوه و سبزی در رژیم غذایی آن‌ها وجود دارد، به میزان بیشتری ویتامین C و A و E دریافت می‌کنند. در نتیجه انرژی بیشتری دارند و کمتر احساس خستگی می‌کنند.

تأثیرات مهم استفاده از آجیل و مغز بر بدن دانش آموزان

آجیل‌ها دارای ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی هستند که با توجه به تأثیرات شگفت انگیزشان، باید در تغذیه شب امتحان دانش آموزان به عنوان میان وعده گنجانده شوند. پسته، فندق، بادام، و گردو از جمله مغزهای چرب هستند که آنتی اکسیدان فراوانی دارند. پروتئین و فیبر و چربی های سالم در این مغزها به رشد ذهنی و جسمی دانش آموزان می‌کند. مصرف یک مشت آجیل در طول روز می تواند بخش بزرگی از پروتئین، آهن، پتاسیم، روی، فیبر، ویتامین E، و ویتامین های گروه B بدن را تأمین نموده وبه دانش‌آموزان انرژی بدهد.

دانش آموزانی که از آجیلها به جای تنقلات ناسالم و مضر برای تغذیه شب امتحان استفاده می‌کنند، بسیار باهوش‌تر و سالم تر از همکلاسی‌های خود هستند و احساس رخوت و ضعف کمتری نسبت به آن‌ها دارند. آجیل‌ها نقش مهمی در سیر نگه داشتن معده ایفا می‌کنند. با گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی دانش آموزان، گرسنگی تا ساعت‌ها به سراغ آن‌ها نمی‌آید. به همین دلیل آجیل‌ها باعث کنترل وزن می‌شوند و از چاقی و کلسترول جلوگیری می‌کنند و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز کاهش می‌دهند.

همچنین کلسیم موجود در آجیل، نه‌تنها سبب رشد بهتر استخوان‌های نوجوانان می‌شود، بلکه از پوکی استخوان آن‌ها نیز جلوگیری می‌نماید. از میان مغزها، بادام دارای کلسیم و پروتئین و فیبر بیشتری است که استفاده از آن، سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده ی بزرگ می‌شود.

ویتامین‌ها و املاح موجود در آجیل، سبب بهبود عملکرد مغز دانش آموزان می‌گردند. بنابراین متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که آجیل (به خصوص پسته) در تغذیه شب امتحان دانش آموزان یا در زمان زنگ تفریح آن‌ها گنجانده شود. آجیل‌ها به علت خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوجوانان می‌شوند و از بیماری آن‌ها در ایام امتحانات جلوگیری می‌نمایند.

خواص شگفت انگیز عسل در تغذیه شب امتحان

عسل برای دانش آموزان بسیار مفید می باشد و خواص بسیار بالایی دارد و می تواند به سلامت آن‌ها در بسیاری از موارد کمک کند. عسل، غذایی کامل و سالم و مقوی است و علاوه بر طعم فوق العاده‌ای که دارد، به سلامتی دانش آموزان نیز کمک فراوانی می‌کند.

همچنین عسل برای درمان بیماری‌هایی مانند سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا، اگزما، و زخم (که در ایام امتحانات به دلیل حساسیت‌های فصلی به سراغ دانش آموزان می‌آیند) مفید است و می‌تواند برای تغذیه شب امتحان دانش آموزان بسیار مناسب باشد. عسل می‌تواند جایگزین قندهای مصنوعی شود و به کنترل قند خون در حین امتحان کمک کند. همچنین می‌تواند جایگزین داروهای شیمیایی معده شود و با گنجاندن در تغذیه شب امتحان، درد معده‌‌ی ناشی از اضطراب امتحان را از بین ببرد و با کمک به هضم غذا سبب بهبود ناراحتی‌های معده و گوارش شود.

همچنین نوشیدنی عسل می‌تواند باعث کاهش دردهای عضلانی ناشی از بی‌تحرکی در ایام امتحانات شود. عسل با خواص آرام‌بخش خود موجب خواب راحت دانش‌آموزان در شب امتحان نیز می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله از مجموعه مقالات مدرسه گلهای فاطمیه سعی کردیم از اهمیت تغذیه شب امتحان دانش آموزان صحبت کنیم و خواص موادی مانند انواع گوشت‌ها، میوه‌ها و سبزیجات، مغزهای آجیل، و عسل را یادآوری نماییم. در پایان به این نکته توجه داشته باشید که تغذیه شب امتحان باید تا حد امکان کم حجم و مقوی باشد و والدین نیز باید به آن نظارت کافی داشته باشند.