نقش هدف در زندگی دانش‌آموزان و همچنین تأثیر بر موفقیت آنها غیرقابل‌انکار است. در این مطلب قصد داریم در مورد نقش هدف برای دانش‌آموزان و همچنین اولیای گرامی صحبت کنیم. مدرسه غیرانتفاعی دخترانه‌ی گلهای فاطمیه از همان ابتدا آموزش باکیفیت را هدف و مبنای کار خود قرارداد. تمام موفقیت‌هایی که امروز به دست آورده‌ایم، به دلیل همان هدف والایی است که داشتیم.

برای زندگی بهتر و رسیدن به تک‌تک خواسته‌ها باید هدف داشته باشیم. زندگی بی‌هدف ما را از راه مستقیم و رسیدن به ارزی‌هایمان بازمی‌دارد و نمی‌توانیم آن‌طور که باید در این جهان هستی زندگی کنیم.

هدف چیست؟

شاید هرگز نتوانیم تعریف جامع و کاملی از هدف بیان کنیم. زیرا هدف هر شخص و هر سازمانی باهدف اشخاص و سازمان‌های دیگر متفاوت است. این تنوع در اهداف منجر به تعریف‌های گوناگون از هدف شده است. بریم و باهم چند تعریف از هدف بخوانیم:

  1. هدف عبارت است از شناسایی آنچه در اختیار ما است اما از وجود آن بی‌خبر هستیم.

بهتر است کمی این تعریف را توضیح دهیم. با یک مثال موافقید؟ قطعاً وقتی موضوعی را با مثال توضیح بدهید بسیار بهتر آن را برای مخاطبین خود توضیح داده‌اید!

فرض کنید به نقاشی علاقه دارید اما بنا به هر دلیلی تاکنون نسبت به نقاشی کشیدن هیچ اقدامی نداشته‌اید. شما روی علاقه‌ی خود پا گذاشته‌اید و اکنون این علاقه دقیقاً همان هدف شما به‌حساب می‌آید. بله، نقاشی می‌تواند یک هدف باشد زیرا چیزی را آشکار کرده‌اید که وجود داشته و شما از وجود آن بی‌خبر بوده‌اید. حال باید برای رسیدن به علاقه‌ی خود اقدام کنید. شاید نخستین اقدام تفکر باشد، بله، قدرت تفکر است که نقاشی را به‌عنوان هدف قرارداده و مسیر پیشروی شما روشن می‌شود.

هدف می‌تواند هر چیز نهان و یا آشکاری را شامل شود. ممکن است همین‌الان که در حال خواندن مطلب هستید برای خودتان اهداف مشخص و دقیقی داشته باشید و نباید هدف را صرفاً یک امر نهان و پشت پرده در نظر بگیرید.

  1. هدف یک ایده است. ایده‌ای از آینده یا یک نتیجه‌ی عالی که افراد برای دست‌یابی به آن اقدام به پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و حرکت می‌کنند و نسبت به آن ایده، تعهد دارند.

ایده می‌تواند هر چیزی باشد. نقاش شدن، شاگرداول شدن، کسب نمره، دریافت مدال، رسیدن به مقصدی مشخص، کسب جایگاه اجتماعی خاص، خرید یک وسیله و غیره. پس هدف می‌تواند در برخی انسان‌ها در قالب یک ایده ظاهر شود. همین ایده مسیر حرکت را روشن می‌کند تا بتوانید برای رسیدن به آن حرکت کنید.

حرکت نیز هر دو عبارت تلاش و برنامه‌ریزی را تداعی می‌کند. چرا تلاش می‌کنید؟ برای چی درس می‌خوانید؟ به چه دلیل مدرسه‌ی گلهای فاطمیه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؟ چرا هر روز از خواب بیدار می‌شوید؟ چون بخواهید و چه نخواهید انسان‌های هدفمندی هستید. تنها کافی است از تعریف شماره‌ی یک برای نمایان ساختن هدف استفاده کنید.

آیا برنامه‌ریزی یک ‌نوع هدف است؟

خیر، با تمام قوا پاسخ این سؤال یک نه بزرگ است. برنامه‌ریزی تحت هیچ شرایطی هدف به‌حساب نمی‌آید. برنامه یک نقشه‌ی راه برای رسیدن به هدف است. ما به شما برنامه‌ی درسی می‌دهیم تا مسیر برای شما مشخص شود. از برنامه‌ریزی برای روشن شدن راه استفاده می‌کنیم. اگر بدانید که شنبه قرار هست کلاس آموزش ریاضی برگزار شود، ذهن و همچنین جسم خود را برای فراگیری ریاضی آماده می‌کنید، تمرینات را انجام می‌دهید و آماده سر کلاس درس حاضر می‌شوید.

برای همین ویژگی است که مدرسه‌ی گلهای فاطمیه به برنامه‌ریزی و انجام به‌موقع فعالیت‌ها اهمیت بسیار زیادی می‌دهد. برنامه‌ریزی همچنین منجر به آرامش ذهنی و نظم دانش‌آموزان شده و به آنها در موفقیت هرچه بیشتر در عرصه‌های گوناگون زندگی کمک می‌کند.

هدف و آرزو را اشتباه نگیرید

همراهان عزیز، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دوران نوجوانی و جوانی در اثر عدم آگاهی نسبت به تفاوت آرزو و هدف نمایان می‌شود. در بیشتر مواقع و به‌اشتباه هدف و آرزو را یکسان می‌بینیم. در این بخش از مطلب قصد داریم در مورد تفاوت اهداف و آرزوها با شما بیشتر صحبت کنیم. پس باانرژی همراه ما بمانید.

آرزو چیست؟

تابه‌حال کسی از شما پرسیده که چه آرزویی دارید؟

آرزو را می‌توان میل رسیدن یا به‌دست‌آوردن چیزی تعریف کرد. این چیز شامل اشیا، موفقیت تحصیلی، کاری، ازدواج، ورزش، خواندن یک کتاب و هر مورد دیگری می‌شود و هیچ محدودیتی نیز در وجود خود ندارد. شما آرزو دارید که قهرمان مسابقات شطرنج شوید. آرزو دارید نمره‌ی عالی بگیرید. آرزو دارید یک‌خانه‌ی بزرگ داشته باشید یا یک ماشین خیلی خوشگل اما دست نگه دارید، آرزو شما را وارد رؤیا پردازی می‌کند. رؤیا پردازی هم شما را از هدف بازمی‌دارد.

منظور ما این نیست که برای خودتان آرزو نداشته باشید و رؤیا پردازی نکنید، هرگز، هر چیزی در جایگاه خودش بسیار خوب است اما وقتی دارید این مطلب را می‌خوانید، نباید وارد رؤیا پردازی شوید. تمرکز داشته باشید. هنگام درس‌خواندن نیز باید چنین عمل کنید. یکی از مسائل بسیار رایج میان دانش‌آموزان این است که هنگام سر کلاس درس و یا در خانه هنگام درس‌خواندن به نمره فکر می‌کنند یا وارد جریان رؤیا شده‌اند. به همین دلیل پیش مشاور مدرسه گلهای فاطمیه آمده و ابراز نگرانی می‌کنند که ما درس می‌خوانیم اما سر جلسه امتحان نمی‌توانیم به سؤالات پاسخ دهیم.

برای دقایق مشخصی رؤیا پردازی کنید

قبل از درس‌خواندن و یا زمان‌هایی از طول روز، دقایقی را به رؤیا پردازی و تفکر پیرامون آرزوها اختصاص دهید. هیچ انسان بدون رؤیا و آرزویی وجود ندارد. پس شما هم حق دارید برای خودتان آرزو کنید، رؤیا پردازی کنید اما یک کار بسیار مهم‌تر داریم. اجازه بدهید برگردیم به بیان تفاوت آرزو و هدف تا آن را برای شما بیشتر شرح دهیم.

آرزو برای هدف

یک عنوان جذاب که از شما دعوت می‌کنیم قبل از خواندن ادامه‌ی مطلب به آن کمی فکر کنید. "آرزو برای هدف".

در اینجا به تعریف سومی از هدف برمی‌خوریم. پس:

  1. هدف عبارت است از وضعیتی که می‌خواهیم در آینده به آن برسیم.

وضعیت می‌تواند هر چیزی باشد. خریدن یک کیف مدرسه زیبا و یا رسیدن به رشته‌ی پزشکی در بهترین دانشگاه‌ها همگی می‌توانند وضعیت مطلوب ما محسوب شوند. اما همه چیز آن‌قدرها هم ساده نیست. برای رسیدن به وضعیتی که می‌خواهیم در آن باشیم باید تلاش کنیم. حال می‌توانیم تفاوت هدف و آرزو را به زبان ساده بیان کنیم. آرزو شامل فکر رسیدن به وضعیت مطلوب است. اما هدف برآمده از آرزو و تلاش برای رسیدن به وضعیت مطلوب است.

آرزو نیز وسیله است

یک نتیجه‌گیری عالی. آرزو هم وسیله‌ی رسیدن به هدف است. تمامی اختراعات مهم بشر در ابتدا یک فکر یا آرزو بودند. آرزوی پرواز بود که هواپیما را ساخت، آرزوی ادیسون نیروی الکتریسیته را ساخت، آرزوی شما نیز آینده‌ی شما را می‌سازد.

چه کسانی موفق می‌شوند؟

آرزوی پرواز تنها برای برادران رایت نبود. میلیون‌ها نفر هم‌زمان با آنها و حتی قبل از تولد آنها به پرواز فکر کرده‌اند و آرزوی پرواز را در سر داشتند اما برادران رایت بودند که برای پرواز تلاش کردند و هواپیما اختراع شد. اکنون اگر آرزویی دارید آن را بنویسید. نوشتن آرزوها آنها را تبدیل به هدف می‌کنند. 5 آرزوی خود را بنویسید و به دیوار اتاق نصب کنید. هر روز به آنها نگاه کنید، پس از دقایقی رؤیا پردازی بررسی کنید ببینید باید برای رسیدن به این آرزوها چه کاری انجام دهید.

تبریک می‌گوییم. اکنون شما صاحب اهدافی والا هستید.

سخن آخر

در این مطلب در مورد نقش هدف صحبت کردیم و تصویری شفاف از تفاوت آن با آرزو ارائه کردیم. به‌عنوان توصیه آخر باید خدمت شما همراهان گرامی بگوییم که برای رسیدن به اهداف و آرزوها یک شرط اساسی وجود دارد. مسئله‌ی تعهد که در مقالات بعدی به آن اشاره خواهیم کرد. تعهدی که در ارتباط مستقیم باایمان و توکل به خداوند قرار داشته و آرامش حرکت در مسیر رسیدن به اهداف را همراه دارد. از این‌که تا انتهای مطلب با مدرسه گلهای فاطمیه همراه بودید از تک‌تک شما سپاسگزاریم. شاد و موفق باشید.