در قسمت اول با عبارت مکتب آشنا شدیم و پس از درک مفهوم "مکتب عاشورا" به حوادث واقعه‌ی کربلا و درس‌های آن پرداختیم. هر درسی که از امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان یاد می‌گیریم می‌تواند زندگی ما را متحول سازد. بر همه‌ی ما دانش‌آموزان مدرسه‌ی قرآنی گلهای فاطمیه واجب است تا درس‌های عاشورا فراگیریم و در زندگی شخصی و اجتماعی به کار ببندیم.

درس‌هایی که در قسمت اول آموختیم عبارت‌اند از:

خیرخواهی امام حسین (ع)

امام بزرگوار ما مخالف جنگ و درگیری میان مسلمانان بودند و تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از درگیری انجام دادند. ما نیز باید با الگوبرداری مناسب از امام حسین (ع) همیشه تلاش کنیم بین افراد دوستی ایجاد کرده و خودمان نیز تحت هر شرایطی با دیگران وارد نزاع و درگیری حتی به‌صورت کلامی نشویم.

شجاعت

امام حسین (ع) به همراه 72 تن از یاران باوفای خود در برابر هزاران نفر از لشکریان عمر بن سعد ایستادگی کردند. بیایید از امام بزرگوارمان الگوبرداری کنیم. لشکریان عمر بن سعد شباهت بسیار زیادی به مشکلات و مسائل امروز ما دارند، با کمک درس‌های واقعه‌ی عاشورا می‌توانیم در برابر هرگونه ناملایمتی و سختی مقاومت کنیم. همچنین در برابر افرادی که با سخنان بیهوده سعی می‌کنند ما را از مسیر یادگیری دانش و بهره‌مندی از فضایل اخلاقی بازدارند ایستادگی کنیم. به این شکل باایمان بیشتری در مسیر موفقیت حرکت خواهیم کرد.

بخشندگی

حر، از افراد سپاه عمر بن سعد بود و تمام تلاش خود را کرده بود تا مسیر امام حسین (ع) را تغییر دهد اما امام بزرگوار ما وقتی متوجه شدند که حر از راه خود برگشته با او صلح کردند. درس بخشندگی، بزرگ‌ترین درسی است که امروزه ما می‌توانیم با تفکر در واقعه‌ی عاشورا آن را در زندگی خود به کار ببریم. بخشیدن دیگران قدمی در جهت آرامش و سلامت درون خودمان است.

تا اینجا بخش‌های مهم قسمت اول را مرور کردیم. حال به ادامه‌ی وقایع عاشورا می‌پردازیم:

هجوم سراسرى

کینه و نفرت عمر بن سعد بالاخره موجب بروز درگیری شد. قلبی که سرشار از نفرت شده باشد همچون سنگ سفت شده و آرامش و نیک‌اندیشی انسان بزرگی همچون امام حسین (ع) نیز نمی‌تواند آن را نرم کند. به همین دلیل است که بزرگان ما توصیه می‌کنند خدا را یاد کنید و از او غافل نشوید. یکی از مزایای اصلی نمازهای روزانه نیز همین است، یاد خدا، آرامش جسم و جان.

عمر بن سعد که با پیوستن حر و چند تن دیگر از سپاهیان خود به یاران امام حسین (ع) احساس خطر می‌کرد با خشم فراوان تیرى به‌سوی سپاهیان امام حسین (ع) رها کرد تا به طور رسمی جنگ آغاز شود. اکنون سپاه حقانیت با تعداد کمتر از صد نفر باید مقابل هزاران نفر از افراد فریب‌خورده و نگون‌بخت سپاه عمر ایستادگی می‌کرد.

ایمان و ایستادگی باران امام حسین (ع)

ایمان قوی یاران با وفای امام حسین (ع) موجب آن شد تا هیچ ترسی به دل راه ندهند. زمانی که دو سپاه به یکدیگر نزدیک شدند تمامی معادلات نظامی که تا آن زمان وجود داشت برهم ریخت و هیچ‌کس حتی فکر آن هم نمی‌کرد که چنین شود. در این نبرد، هر یک نفر از سپاه حقیقی اسلام با ده نفر از سپاه عمر به نبرد می‌پرداختند و با رشادت و دلیری تمام می‌جنگیدند. این افراد یا به شرف شهادت نایل می‌شدند و یا با ادامه دلاورى خود، دشمن را مستأصل و زمین‌گیر می‌نمودند.

تصور سپاه عمر این بود که خیلی سریع بر سپاه کم تعداد امام حسین (ع) پیروز می‌شوند و غائله کربلا به‌راحتی پایان می‌پذیرد. اما پس از گذشت مدت زمانی از درگیری تازه متوجه شدند که این‌چنین نیست. آنها با تعداد کمی از افراد دارای ایمان مستحکم، اعتقادات قوی و شجاعتی وصف‌ناشدنی مواجه شده و پیروزی را دور می‌دیدند. نبرد از بامداد تا عصر عاشورا ادامه یافت. محدث قمى از محمد بن ابی‌طالب موسوى روایت کرده است که در این نبرد، پنجاه تن از یاران امام حسین (ع) به شهادت رسیدند.

نبردهای انفرادى

دشمن از نبرد همه‌جانبه دچار تلفات بسیار سنگینی شد و چاره را در عقب‌نشینی دید. اما پس از مدتی شروع به ایجاد درگیری انفرادی کردند. افراد بسیار زیادی در سپاه عمر وجود داشتند که جنگیدن با اهل بین (ع) را کاری بیهوده می‌پنداشتند، به همین دلیل در نبرد همه‌جانبه اهمال می‌کردند. نبرد انفرادی موجب طولانى تر شدن مبارزات گردید. یاران امام حسین (ع) یکى از دیگرى باانگیزه‌تر، از آن حضرت اجازه‌ی نبرد گرفته و وارد صحنه مى‌شدند و سرانجام شرافتمندانه جام شهادت را سرمی‌کشیدند. تعدادى از یاران امام (ع) تا پیش از ظهر عاشورا به همین نحو به مقام والای شهادت رسیدند.

نماز ظهر عاشورا

واقعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ اسلام که از آن آثار هنری بسیار زیادی نیز خلق شده است نماز روز عاشورا است. در این واقعه یکی از یاران با وفای امام حسین (ع) ایشان را از وقت نماز آگاه کردند، امام (ع) همچون به نماز اهمیت بسیار زیادی می‌دادند دستور توقف یک‌طرفه‌ی نبرد را صادر و نماز ظهر را به‌صورت خوف (نماز ویژه زمان جنگ) ایستادند. هنگام اقامه‌ی نماز، یاران امام حسین (ع) به دودسته تقسیم شدند:

  • دسته‌اى به نماز ایستادند.
  • دسته‌ی دیگر نیز در برابر حملات ناجوانمردانه‌ی سپاه عمر ایستادگی می‌کردند.

برخی یاران در برابر نفرات دشمن ایستادگی می‌کردند تا از صف نمازگزاران دور شوند و برخی دیگر تیرهای پرتاب شده از سوی سپاه دشمن  را شجاعانه به جان خود می‌خریدند. سعید بن عبدالله حنفى، از جمله آنانى بود که خود را سپر امام حسین (ع) قرارداد. وى در مقابل هر تیرى که به‌جانب امام می‌آمد، خود را سپر می‌کرد و آن‌قدر در این راه ایستادگى نمود تا نماز امام به پایان رسید. در آن هنگام به زمین افتاد و به شرف شهادت نایل آمد. علاوه بر زخم شمشیر و نیزه، از بدن این شهید دلاور، تعداد سیزده چوبه تیر یافتند.

الگوی شما کیست؟

برای یافتن الگوی راستین نباید جای دوری رفت. ما مسلمانان انسان‌های بزرگی را می‌شناسیم پیامبر (ص) و امامان معصومی که هرکدام به‌تنهایی می‌توانند چراغ راه ما برای زندگی در دنیا و ساختن آخرت باشند. وقایع عاشورا در اینجا به پایان نمی‌رسد، منتظر قسمت سوم مطلب نیز باشید. در این بخش قصد داریم در مورد اتفاقات قسمت دوم چند توصیه به شما دانش‌آموزان عزیز داشته باشیم:

فداکاری برای هدفی نیک

چرا سعید بن عبدالله حنفى خود را سپر امام حسین (ع) نمود؟

پاسخ این سؤال می‌تواند شما دانش‌آموزان عزیز گلهای فاطمیه را در جهت یافتن اهداف نیک در زندگی یاری رساند. هرکدام از ما باید هدفی داشته باشیم تا بتوانیم برای آن بیشترین تلاش را بکنیم. بسیار مهم است که آن هدف بتواند حالمان را خوب کند. بررسی وقایع عاشورا به ما کمک می‌کند تا بتوانیم اهداف زندگی خود را مورد بازبینی قرار دهیم. امروز نیز تیرهایی از هر سو به سمت ما پرتاب می‌شوند و باید با آگاهی آنها را از خود دور کنیم.

تیرهایی که امروز ما را تهدید می‌کنند

امام حسین (ع) و یاران ایشان سپاه دشمن را مقابل خود داشتند. امروزه ما نیز سپاهی از دشمنان در مقابل خود داریم. تنها تفاوت آنها این است که دشمنان ما با استفاده از شمشیر و پرتاب تیر به ما آسیب نمی‌رسانند، بیشتر آنها حتی دیده نمی‌شوند. در ادامه برخی از دشمنان امروزی را به شما معرفی خواهیم کرد.

افکار منفی

بزرگ‌ترین دشمن امروز ما دانش‌آموزان افکار منفی هستند. احساس ناتوانی در یادگیری، توجه به مسائلی که به ما ارتباطی ندارند و غیره، عواملی هستند که سر دشمنی با ما دارند. افکار منفی با ناراحتی به سراغ ما می‌آیند. احساسات ناخوشایند را هرچه سریع‌تر به پدر، مادر و یا معلمین خود در مدرسه گزارش دهید تا به شما در مبارزه با این دشمن نامرئی کمک کنند.

الگوهای نامطلوب

افرادی را سرمشق و الگوی خود قرار دهید که بتوانند چیزی به زندگی شما اضافه کنند. الگوبرداری از شخصیت‌های غربی که هیچ نسبتی بافرهنگ ایرانی اسلامی ما ندارند جز افکار بیهوده و حسرت‌های نادرست چیزی را به شما عزیزان انتقال نمی‌دهند. همه‌ی الگوهای غربی انسان‌های بدی نیستند اما برای شرایط زندگی و فرهنگ ما ایرانیان مناسب نبوده و شما را از مسیر حقیقت خارج می‌کنند. افرادی را به‌عنوان الگو انتخاب کنید که بیشترین نزدیکی را به فرهنگ و شرایط زندگی شما دارند. علاوه بر خاندان پاک اهل‌بیت (ع) که الگوهای بسیار مناسبی به‌حساب می‌روند، مردان و زنان بی‌شماری در تاریخ ایران وجود دارند  که می‌توانید با الگوبرداری از آنها موفقیت را وارد زندگی‌تان کنید.

مشورت با افراد نالایق و ناآگاه

افرادی که خودشان در زندگی به هیچ موفقیت چشمگیری نرسیده‌اند، گزینه‌ی مناسبی برای مشورت نیستند. بهترین مشاورین شما دانش‌آموزان عزیز در ابتدا پدر و مادر و سپس مشاورین حاضر در مدرسه‌ی گلهای فاطمیه هستند. با افرادی مشورت کنید که خیر و صلاح شما برایشان مهم باشد.

از دیگر دشمنان امروزی شما نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حسادت
  • دروغ
  • طَمَع
  • بُخل
  • لجبازی
  • کینه‌توزی

دختران گل، مراقب خودتان باشید. از فرصتی که در ایام محرم ایجاد شده نهایت استفاده را ببرید و ما را نیز دعا کنید. از اینکه در این قسمت نیز ما را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم.