یکی از سؤالاتی که ذهن دانش‌آموزان را به خود مشغول می‌کند این است که چه موقع درس بخوانیم؟

وقتی این سؤال را در اینترنت مورد جستجو قرار می‌دهیم تا به آن پاسخ مناسب دهیم با هزاران مطلب مختلف مواجه می‌شویم که هرکدام از آنها یک‌زمان را برای درس‌خواندن مناسب معرفی می‌کنند. بیشتر آنها همچنین توصیه می‌کنند که حتماً در زمانی که ما می‌گوییم درس بخوانید وگرنه هیچ‌چیز از درسی که خوانده‌اید متوجه نخواهید شد.

ما در مدرسه‌ای قرآنی گلهای فاطمیه قصد داریم در این مطلب شما را راهنمایی کنیم تا بدانید چه موقع درس بخوانید بهتر است.

نسخه‌ی واحدی وجود ندارد

برای اینکه بدانیم چه موقعی درس بخوانیم زمان یکسانی وجود ندارد. بعضی افراد هستند که برنامه‌ریزی مشخص دارند و سر یک ساعت خاص به درس‌خواندن مشغول می‌شوند. برخی دیگر نیز بدون برنامه و هروقت که راحت‌تر باشند به سراغ خواندن دروس می‌روند. اما حالت سومی نیز وجود دارد. به این معنا که نه برنامه‌ریزی سفت‌وسخت و آزاردهنده داشته باشیم نه آنکه کاملاً رها و آزاد باشیم و هروقت دلمان خواست درس بخوانیم.

تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت یک اصل است. هیچ انسانی بدون، ایمان به خداوند، تحمل سختی و تلاش بی‌وقفه نمی‌تواند به اهداف و آرزوهای خود برسد. اما این به آن مفهوم نیست که ما خودمان را آزار دهیم و با یک برنامه‌ی سفت، سخت و فشرده شده به سراغ درس‌خواندن و یا انجام کارهایمان برویم.

رعایت اعتدال

واژه‌ی اعتدال از آن دست واژگانی است که به‌ طور مستقیم در قرآن کریم مورد اشاره قرار نگرفته است اما بارها به مفهوم آن از طریق دیگر واژگانی از جمله: «قوام» (سوره فرقان/25، 67)، «وسط» (سوره بقره/2، 143)، «قصد» (سوره لقمان/31، 19)، «سواء» (سوره قصص/28، 22) و «حنیف» (سوره آل‌ عمران/3، 67) اشاره شده است. جالب است بدانید که همه این واژگان با اندکی اختلاف به وضعیت میانه و حد وسط اشاره کرده‌اند. حال باید کمی تفکر کنیم. چرا خداوند در قرآن از اعتدال صحبت کرده است؟

حال بیایید پرسش بالا را با پرسش «چه موقع درس بخوانیم؟» ترکیب کنیم تا به پاسخ مشترک دست‌یابیم.

هر فردی با دیگری متفاوت است. برخی افراد صبح راحت‌تر هستند، بعضی دیگر عصرها درس را بهتر متوجه می‌شوند و بعضی‌ها نیز هروقت که خورشید غروب کند و شب فرابرسد مغزشان برای فراگیری درس آماده می‌‍شود. تنها موضوعی که این وسط وجود دارد رعایت تعادل است.

از کدام طرف بام افتاده‌ای؟

حالا می‌رسیم به بخش جذاب مطلب. از کدام طرف بام افتاده‌ای یک ضرب‌المثل بسیار جذاب و کاربردی در میان ما ایرانیان است و خطاب به افرادی بیان می‌شود که در انجام امور زیاده‌روی و یا کم‌کاری می‌کنند. آنهایی که زیاده‌روی می‌کنند از این‌طرف بام میفتند، آنهای دیگر که کم‌کاری یا اهمال‌کاری می‌کنند نیز از آن طرف بام میفتند. اشتباه نکنید، همیشه دسته‌ی سومی نیز وجود دارند. دسته‌ی سوم افرادی هستند که با میانه‌روی و اعتدال که کلام خداوند است نه از این‌طرف افتاده‌اند و نه از آن طرف، بلکه محکم و استوار دارند در مسیر موفقیت حرکت می‌کنند.

خوشبختانه دانش‌آموزان مدرسه‌ی گلهای فاطمیه جزء دسته‌ی سوم ما هستند.  زیرا با استفاده از برنامه‌ریزی دقیق و مؤثر مدرسه پیش می‌روند و می‌توانند هم به امور درسی و هم غیردرسی خود به بهترین شکل ممکن رسیدگی کنند.

حالا واقعاً چه موقع درس بخوانیم؟

حال که توضیحات بالا را خوب مطالعه کرده و به آنها فکر کرده‌اید بهتر است کمی در مورد زمان‌های مناسب برای درس‌خواندن صحبت کنیم.

صبح‌ها درس بخوانیم؟

اگر جزء افرادی هستید که صبح درس می‌خوانید به شما تبریک می‌گوییم. شما افراد سحرخیز و منظمی هستید. امیدوارم شب را خوب و حداقل به میزان 6 الی 8 ساعت خوابیده باشید. وقتی از خواب بلند شدید صبحانه بخورید با خدای خودتان رازونیاز کنید و سپس به سراغ درس‌خواندن بروید. صبح‌ها بهترین مواقع برای درس‌خواندن هستند زیرا ذهن پس از استراحتی نسبتاً طولانی اکنون کاملاً آماده و در دسترس است. برای همین هم بیشتر کلاس‌های مدارس سر صبحی برگزار می‌شوند. این که چه موقع درس بخوانیم با میزان آمادگی ذهن برای درس‌خواندن ارتباط مستقیم دارد.

ما که صبح‌ها مدرسه هستیم، پس چه موقع درس بخوانیم؟

یکی از سؤالات بسیار پرتکرار بین دانش‌آموزانی است که علاقه دارند صبح‌ها درس بخوانند اما در مدرسه حضور دارند. حال می‌خواهیم به این پرسش، پاسخ دهیم.

در تعریف درس‌خواندن باید گفت: درس‌خواندن عبارت است از تکمیل فرایند یادگیری مباحثی که در مدرسه آموزش داده شده‌اند، در محیطی خارج از مدرسه که معمولاً محیط خانه است.

پس شما اولین مرحله از یادگیری دروس را در مدرسه سپری می‌کنید. در مدرسه است که برای اولین‌بار مبحث درسی توسط معلم توضیح داده شده، شما بادقت به آن توجه می‌کنید و آن را یاد می‌گیرید. پس شما وقتی در مدرسه حضور دارید هم درس می‌خوانید. بیشتر روان‌شناسان تحصیلی و افراد متخصص در این حوزه اعتقاد دارند که باید زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه را نیز به زمان درس‌خواندن آنها افزود، البته به‌شرط آنکه تمام تمرکز دانش‌آموزان به درس باشد. پیشنهاد ما به شما این است که درس‌خواندن هنگام صبح را جزء برنامه‌ی روزهای تعطیل خود قرار دهید.

شب درس بخوانیم؟

افرادی در پاسخ به پرسش: «چه موقع درس بخوانیم؟» پاسخ می‌دهند؛ شب. می‌توان شب‌ها درس خواند اما به‌شرط آنکه ذهن خسته نباشد. البته فراموش نکنیم که دانش‌آموزان نباید بیشتر از یازده شب بیدار باشند چه برسد به اینکه بخواهند از آن ساعت به بعد درس نیز بخوانند. زیرا که شب برای آرامش، استراحت و خواب کافی دانش‌آموزان مناسب است تا صبح سرحال بیدار شوند و به مدرسه بروند.

پس چه موقع درس بخوانیم؟

برنامه‌ی روزانه‌ی خود  را بررسی کنید. بهتر است یک دفترچه داشته باشید و برنامه‌ی هر روز خود را شب قبل یا صبح همان روز یادداشت کنید. چه ساعتی بیدار می‌شوید؟ چه ساعتی به مدرسه می‌روید و چه ساعتی از مدرسه به خانه برمی‌گردید؟ از زمان بازگشت از مدرسه، تا وقتی که بخوابید چقدر زمان در اختیار دارید؟ همچنین کارهایی که باید در طول روز انجام دهید نیز به‌دقت یادداشت کنید.

زمان طلایی برای درس‌خواندن

زمان طلایی برای شما دانش‌آموزان عزیزی که صبح تا ظهر در مدرسه هستید بین زمانی است که به خانه برمی‌گردید تا زمانی که برای خواب به رختخواب می‌روید. در این زمان مطلوب با رعایت اعتدال به درس‌خواندن و انجام تکالیف مدرسه بپردازید.

سخن آخر

مجموعه مطالبی که در سایت مدرسه گلهای فاطمیه منتشر می‌شوند فاقد راهکار مستقیم هستند. تنها با تفکر در مطالب و بررسی دقیق آنها می‌توانید گنج پنهان آنها را شناسایی و برداشت نمایید. ما اعتقاد داریم ذهن شما دانش‌آموزان آن‌قدر قدرتمند است که بتوانید هر خط و هر پاراگراف از مطلب را درک و سپس خودتان با تجزیه‌وتحلیل دقیق مطالب نسبت به نتیجه‌گیری اقدام نمایید. ما به وجود شما دانش‌آموزان افتخار می‌کنیم زیرا شما آینده‌سازان ایران عزیز هستید.